10 abr 2008

Capítols 4 i 5 de "Les TIC a l'Educació infantil"

En aquests altres dos capítols del llibre “Les TIC a l’educació infantil”, s’explica l’organització i gestió de recursos TIC en els centres, i més en concret dins les aules d’infantil, és a dir, totes aquelles decisions que s’han de prendre dins del centre per incorporar o no les noves tecnologies a les aules, pel qual ha d’haver una organització per part de l’equip de mestres, s’han de valorar les necessitats informàtiques de cada centre i l’organització de l’aula d’educació infantil; i també s’exposa el programari bàsic que ha de tenir l’escola i una sèrie de recursos didàctics per a tenir en el centre.

Dins de l’organització i gestió dels recursos TIC cal reflexionar sobre com es pot fer un bon ús educatiu d’aquests mitjans tenint en compte les valoracions que es facen dins de l’equip de mestres, encara que en l’actualitat ja ningú qüestiona la necessitat de tenir ordinadors en el centre, però la pregunta és, els ordinadors, dins de l’aula o en l’aula d’ordinadors? Sigui com sigui tota decisió que es prenga ha de passar per l’equip directiu, el coordinador d’informàtica i la comissió d’informàtica (que tots tres junts s’encarreguen d’impulsar el projecte TIC a l’escola i afavorir la presa de decisions necessàries per poder-lo dur a terme) i el claustre de professors (s’encarrega de prendre les decisions que afecten la metodologia i la didàctica de l’escola i decideix com s’articulen les TIC en la dinàmica educativa del centre).

Pel que fa a les necessitats informàtiques de l’escola cal tenir en compte la dotació del centre per a poder disposar d’ordinadors ja siga dins l’aula o en l’aula d’ordinadors. I per a què una escola tinga unes bones dotacions cal que tinga: una connexió a la xarxa del centre i a Internet per a poder treballar almenys amb quatre ordinadors dins les aules (que el centre tinga un bon cablatge), una aula d’ordinadors amb unes taules de treball a part dels ordinadors, ordinadors dins l’aula per afavorir el treball amb les noves tecnologies, uns perifèrics com la impressora i l’escàner, un canó de projecció, una càmera de fotos, una càmera de vídeo i alguna pantalla tàctil per a afavorir el treball amb les TIC als nens i nenes que tinguen dificultats en la coordinació mà-ull.

Amb tot l’exposat, l’organització de l’aula d’educació infantil ha de seguir uns condicionants per a poder determinar una tipologia d’aplicació de les TIC i una metodologia de treball o una altra, és a dir, s’ha de pensar de quina manera es pot rentabilitzar millor l’ús dels ordinadors dins l’aula, posar-ne algun espai de l’escola per a facilitar el treball amb aquests i també possibilitar l’ús de perifèrics que siguin facilitadors de l’ús de les TIC. Per a què tot açò siga possible s’han de seguir uns criteris per organitzar l’aula, com poden ser: criteris psicològics, físics, didàctics, pedagògics i sociològics; i si es fa una bona sel.lecció en els criteris es pot arribar a l’aula ideal en la qual es temporalitzen de forma adequada les activitats i on gràcies a diverses propostes es poden rendibilitzar l’espai i el temps en les activitats TIC, com per exemple a partir del maquinari pensar quin espai s’adjudica a l’ordinador, a partir del PCC definir el programari que s’usarà en cada nivell, concretar un programari anual per tal que sigui tan coordinat com siga possible amb les activitats de classe, seqüenciar la presentació i utilització del material TIC, definir el tipus d’agrupament, els criteris d’actuació o reforços i els d’avaluació i concretar altres espais de suport.

Tractant ara el programari i els recursos que es poden trobar en els ordinadors de les escoles, com a programes bàsics que ja van instal.lats en tots el ordinadors, podem trobar: el processador de text (ja siga el Word o l’OpenOffice), un programa de dibuix (el més usat és el Paint de Windows), un programa de presentació (ja siga el PowerPoint d’Office o l’Impress d’OpenOffice), un programa “Clic” o “JClic” per a aprendre, repasar, practicar, memoritzar o ampliar diferents activitats treballades a classe, un programa de tractament d’imatge (per als mestres; com el Paint Shop Pro, el Gimp o l’ACDC), i algun programa d’enregistrament de veu. A part de tots aquests programes que ja van instal.lats en els ordinadors hi ha altres programes i recursos en pàgines web d’on es poden extraure grans ajudes per a explicar els continguts de les unitats didàctiques, com les que segueixen a continuació, que són algunes de les que se citen en el llibre, les quals he visitat en la red i que comentaré breument a continuació:

- http://www.edu365.cat: Aquesta pàgina està molt bé perquè té activitats i recursos per a tots els nivells educatius diferenciats en les diverses àrees i ativitats per a cada una, altres recursos per a mares i pares, altres portals i enllaços relacionats amb l’educació, un quiosc on hi ha enllaços a altres pàgines amb notícies d’interés, hi ha novetats i notícies d’interés en la pàgina principal, i et pots registrar per a estar més en contacte. A més aquesta pàgina està en valencià i es pot treballar també la llengua valenciana.

- http://www.xtec.net/~aperez83/infantil.htm: Aquesta pàgina conté moltes programacions amb recursos per a infantil, relació am Blogs de mestres d’infantil, propostes educatives, experiències, portals... tot enfocat a l’educació infantil; i aquesta pàgina també està en valencià.

- http://abchicos.com.ar/abchicos: És un cercador de continguts específics classificats, molt fàcil d’usar i molt atratiu per als nens. També té chat, calendari, butlletí, correu i ajuda per facilitar l’ús de la pàgina.

- http://www.angelfire.com/alt/fmoren17/index.htm: La pàgina que ens ocupa ara té molts recursos per a educació infantil dividits per activitats i dins de cada una dividida per diferents temàtiques incloent: poesies i endevinalles, jocs, contes, enllaços i tipus de lletres escolars; a més de poder posar-te en contacte amb el creador de la pàgina.

- http://www.dibujosparapintar.com: En aquesta pàgina trobem gran quantitat de dibuixos per a colorejar, cal destacar que els dibuixos són un gran recurs per a infantili ací te’ls ofereixen per a poder-los imprimir, fotocopiar i colorejar. Es divideix en diverses activitats i dins de cadascuna en diferents temàtiques; a part de dibuixos també hi ha: quaderns de dibuix, jocs educatius, cursos de dibuix, manualitats, activitats escolars, enllaços i es pot contactar amb els autors de la pàgina.

Per a conclure, vull fer una reflexió del que he après fent aquesta feina. Llegint el llibre de “Les TIC a l’Educaió infantil” m’he adonat de la importància de les noves tecnologies en l’educació, creant un bon entorn, tan en casa com en l’aula, per a què els xiquets tinguen interés per aprendre-les, a més de saber que han d’aprendre a no enganxar-se a elles, saber quan les han d’usar i també m’ha servit d’ajuda per a adonar-me’n que hi ha molts més recursos en la red dels que m’imaginava i que gràcies al llibre puc accedir-hi amb més facilitat. I gràcies a la cerca d’algunes de les pàgines que se citen en el llibre, m’ha servit per a obrir-me la curiositat per buscar nous recursos que més avant podré usar en una aula o que podré començar a usar molt prompte, inclús alhora de fer algun treball on necessite recursos per a infantil.

No hay comentarios: