10 abr 2008

Les TIC en el Real Decret d'Educació infantil

En el Real Decret 1630/2006 on s’estableixen els ensenyaments mínims del segon cicle d'Educació infantil, les noves tecnologies s’inclouen dins de l’apartat "Llenguatges: Comunicació representació", dins del Bloc 2 "Llenguatge audiovisual i tecnologies de la informació i la comunicació".

Dins de l’apartat Llenguatges: Comunicació i representació també s’inclouen altres llenguatges a part de les TIC, com el verbal al Bloc 1, l’artístic al Bloc 3, i el corporal al Bloc 4. Tots aquests tipus de llenguatges estan inclosos en aquest Decret per a infantil per a què els xiquets comencen a agafar contacte amb la llengua; l’usen com a instrument de comunicació, representació, aprenentatge i goig; comprenguen les intervencions i els missatges dels altres; i puguen expressar emocions, sentiments, desitjos i idees a través de qualsevol dels llenguatges abans citats.

Centrant-nos ara en el Bloc 2, que és el que ens interessa, cal destacar la incorporació temprana de les TIC en l’educació perquè els xiquets d’avui, des del seu naixement, estan envoltats per la tecnologia digital i des de ben menuts tenen contacte amb ella, per la qual cosa és necessari que, al igual que aprenen la llengua oral, l’escrita o l’artística, aprenguen també el llenguatge de les TIC, comencen a usar els instruments tecnològics (com l’ordinador, la càmera digital o l’MP3), s’apropen a produccions audiovisuals per aprendre a valorar críticament el seu contingut i la seua estètica, sàpiguen distingir entre la realitat i la ficció, i tot açò prenent consciència que, per molt que tinguen molta facilitat per a estar en contacte amb les noves tecnologies, han de fer un ús moderat d’aquestes i no estar sempre enganxats a elles. Per tot açò la importància d’ensenyar les noves tecnologies a l’escola: per a què els xiquets sàpiguen usar-les i no facen un mal ús d’aquestes, aprenguen a entendre i comprendre tot el que poden arribar a fer gràcies a les TIC i crear-los l’interès per aprendre cada vegada més ja que les TIC sempre estan canviant i renovant-se, i si no es té interès per aprendre més sobre elles, per molt que se sàpiga en un moment, al cap d’uns mesos aquests coneixements s’han quedat obsolets.

Per a concloure, crec que és necessari que els xiquets, des de ben menuts, aprenguen a usar les TIC i, per tant, s’ensenyen a l’escola tal i com s’afirma en el Decret, encara que es podrien ampliar un poc més els coneixements que es demanen en aquest sobre les noves tecnologies, ja que els xiquets aprenen molt ràpid i poden ser capaços d’aprendre molt més del que s’estipula en el Decret.

No hay comentarios: